Thursday, December 9, 2010

Keputusan Peperiksaan

Semalam, 8 Dis, Lembaga Peperiksaan UiTM telah selamat bersidang.  Sebagaimana yang pernah disebut dalam post aku yang terdahulu di bawah tajuk "Validasi" dan "LAF", jawatan kuasa ini merupakan jawatan kuasa tertinggi di UiTM yang mengesahkan keputusan peperiksaan akhir semua pelajar UiTM.  Keputusan peperiksaan yang disahkan oleh jawatan kuasa ini merupakan keputusan muktamad.

Selepas pengesahan ini, keputusan peperiksaan akan dihebahkan kepada pelajar melalui email.  Keputusan ini juga akan diumumkan melalui portal rasmi UiTM.  Ia akan diumumkan pada jam 9.00 pagi esok, 10 Dis.

Pada semester-semester sebelumnya, keputusan terus diumumkan sebaik saja mesyuarat selesai.  Kali ini nampaknya pihak UiTM lebih berhati-hati dengan memberi masa dua hari kepada PSMB untuk membuat pengemaskinian sebelum ianya dihebahkan.  Dengan yang demikian, ia boleh mengelakkan/ mengurangkan kesilapan dalam pengiraan gred pelajar.

Bermula pada semester ini juga, di samping penggunaan portal rasmi, email juga digunakan.  Dengan cara ini diharapkan kesesakan capaian kepada server UiTM boleh dikurangkan.

Nampaknya, pada siang tadi setengah-setengah pelajar sudahpun dapat melihat keputusan peperiksaan mereka melalui portal.  Namun ramai yang mengeluh kerana tidak berjaya untuk mencapainya.  Dan ada juga yang berjaya, tetapi keputusan mereka masih belum dikemaskini.

Pada pandangan aku, dengan beberapa penambahbaikan yang dibuat, pada semester ini server UiTM tidaklah sesesak semester lepas.  Namun, pasti ada pelajar yang sukar untuk mencapainya terutamanya pada masa-masa puncak.  Nasihat aku, bersabarlah.  Cepat atau lambatnya kita melihat keputusan itu, ia tetap sama.  Tidak ada apa yang perlu dikejar.  Tidak perlulah memaki hamun, memperlekehkan UiTM kerana kononnya sistem yang lembab dan sebagainya.

Seperti juga di musim perayaan, ramai orang akan pulang ke kampung menyebabkan jalan raya menjadi sesak.  Apakah kita perlu mendesak kerajaan supaya membina lebuhraya 20 lorong supaya kesesakan tidak lagi berlaku padahal pada masa-masa biasa ianya lengang?  Begitulah juga keadaannya dengan server UiTM.  Kalau diperhatikan, sebenarnya, server UiTM jauh lebih baik daripada universiti-universiti yang lain.  UiTM mempunyai berbagai-bagai sistem dalam talian untuk menampung kira-kira 150,000 pelajar.  Berbanding dengan universiti lain yang hanya mempunyai bilangan pelajar 10% hinga 20% sahaja daripada bilangan pelajar UiTM.

Bagi yang berjaya terutama yang mendapat AD, sekali lagi aku ucapkan tahniah.  Aku juga turut berbangga dengan prestasi kalian.  Bagi yang tidak berjaya, janganlah terlalu tertekan.  Mungkin ada hikmah di sebaliknya.  Usaha lagi semester ini.  Sekiranya pelajar ingin membuat rayuan, silalah merayu dalam masa dua minggu selepas 10 Dis.

Bagi pelajar yang akan tamat atau akan menjalani latihan praktik dan masih gagal satu kursus, bolehlah menduduki peperiksaan khas yang akan diadakan pada 22 - 23 Dis nanti.  Jangan lupa buat pendaftaran secara online. 

Di samping tahniah untuk kawan-kawan pelajar, aku terharu apabila aku juga turut menerima tahniah berikut melalui facebook:
Alharith Alfadang Fasir: congrat sbb prof masih sihat,senang hati,pnjg umur & dimurahkan rezeki..xsmue org dpt nikmat cm 2..so kne la bersyukur kpd ALLAH s.w.t.
Thanks IS...

2 comments:

  1. prof!! mmg bg email lg bgus..x payah berebut2 nak bukak student portal.

    ReplyDelete
  2. hmmm...nampaknya camtulah. takde lagi budak2 dok mengarok kat fb tak dapat nak access student portal...

    ReplyDelete