Sunday, December 26, 2010

iPhone 4


Kalau tak silap, aku mula gunakan handphone pada awal tahun 1990an.  Masa tu handphone ni baru sangat. Hanya ada satu line je masa tu, Celcom 010.  Sebelum tu orang guna ATUR  011 daripada telekom, berat dan mahal.

Handphone aku yang mula-mula sekali ialah daripada jenis Sapura.  Dah lupa dah model dia.  Aku beli dengan harga RM2,000.00 lebih.  Itupun second hand.  Tak banyak function yang ada.  Hanya boleh buat call dan receive call je.  SMS pun belum ada, apatah lagi MMS.  Coverage pun kat bandar-bandar besar je.  Kejap-kejap kena charge bateri.  Tapi aku bangga pada masa tu tak ramai yang ada handphone.  Rasanya akulah orang yang pertama kat UiTM ada handphone.  Remisier aku pun selalu pinjam handphone aku bila dia nak outstation.

Selepas tu baru ada line kedua, MOBIKOM 018.  Akupun bertukar ke 018 sebelum ke Maxis 012 hinggalah sekarang.
 
Nokia E71
Pada masa ini aku menggunakan handphone Nokia E71 yang kubeli pada akhir tahun 2008.  Masa tu handphone tu baru je tiga bulan berada di pasaran.  Aku berkenan sangat dengan QWERTY keyboard dia walaupun saiznya kecil.

Sebenarnya aku ni peminat handphone Nokia.  Semenjak aku guna handphone, kebanyakkannya daripada model Nokia.  Sebelum model E71 aku pakai Nokia N70.  Pastinya E71 lebih banyak kelebihannya jika dibandingkan dengan N70.  Antara features yang aku tengok ialah saiz memory dan kameranya.  Antara kelebihan E71 berbanding N70 adalah:
N70 E71 display type:    TFT 256K color  TFT 16M color internal memory: 22MB            110MB, 128MB RAM card slot:       64MB            1GB-8GB (aku pilih 8GB) camera:          2MP             3.15MP GPS:             No              Yes
Walaupun E71 lebih baik daripada N70, ada satu perkara yang aku kurang berpuashati dengan E71.  Aku rasa gambar hasil N70 yang hanya bersaiz 2MP lebih baik kualitinya jika dibandingkan dengan gambar E71 bersaiz 3.15MP.  Malah kadang-kadang aku rasakan gambar VGA daripada Nokia 7650 yang aku gunakan sebelum tu pun lebih baik lagi.

Bila aku cerita masalah aku ni kat kawan aku, dia cadangkan aku guna iPhone.  Kawan aku ni memang pakar dalam bab-bab elektronik ni.  Dia jugak ada student yang buat projek mobile computing guna iPhone.  Katanya, sesetengah features iPhone lebih baik daripada Blackberry. Sebagaimana maklum, iPhone adalah satu produk Apple yang terkenal dengan aplikasi multimedia.  Jadi, kenyataan kawan aku tu kira boleh pakailah...

Bermula dari hari tu, aku bercita-cita nak tukar E71 dengan iPhone.  Masa tu iPhone 3 sedang berada di pasaran.  iPhone 4 akan keluar bila-bila masa je.  Jadi aku bersabar sajalah menunggu iPhone 4 keluar.  Pada bulan Jun ia dilancarkan di US dan UK.  Hai...bilalah nak sampai ke Malaysia ni.  Akhirnya pada September lepas sampai juga iPhone 4 ke sini.  Tapi sampai hari ini aku masih belum lagi mendapatkannya.  Dah dua tiga kali aku mengintai di Maxis Centre, tapi "out of stock". Ke Apple Authorized Reseller pun sama jugak...

Specs untuk US dan UK sebelum ini dikatakan ada masalah dengan antenna/reception.  Masalah ini dapat diatasi sekiranya menggunakan casing.  Namun, selepas tiga bulan ia dilancarkan di Malaysia, tidak pulak kedengaran masalah tu berlaku.

Selain daripada kualiti kameranya, saiz skrin juga menjadi pilihan aku di samping beberapa kelebihan features yang lain seperti specs berikut:  
Size: Dimensions - 115.2 x 58.6 x 9.3 mm
    Weight - 137 g
Display: Type - LED-backlit IPS TFT, cap. touchscreen, 16M colors
    Size - 640 x 960 pixels, 3.5 inches
        Scratch-resistant oleophobic surface
        Multi-touch input method
        Accelerometer sensor for auto-rotate
        Three-axis gyro sensor
        Proximity sensor for auto turn-off
Sound: Alert types - Vibration, MP3 ringtones
    Speakerphone - Yes (3.5 mm headset jack)
Memory: Phonebook - Practically unlimited ent. & fields, Photocall
    Call records - 100 received, dialed and missed calls
    Internal - 16/32 GB storage, 512 MB RAM
    Card slot - No
Data: GPRS - Class 10 (4+1/3+2 slots), 32 - 48 kbps
    EDGE - Class 10, 236.8 kbps
    3G - HSDPA, 7.2 Mbps; HSUPA, 5.76 Mbps
    WLAN - Wi-Fi 802.11 b/g/n
    Bluetooth - Yes, v2.1 with A2DP
    Infrared port - No
    USB - Yes, v2.0
Camera: Primary - 5 MP, 2592 x 1944 pixels, autofocus, LED flash
    Features - Touch focus, geo-tagging
    Video - Yes, 720p@30fps, LED video light, geo-tagging
    Secondary - Yes, videocalling over Wi-Fi only
Features: OS - iOS 4
    CPU - 1 GHz Apple A4 processor
    Messaging - SMS (threaded view), MMS, Email, Push Email
    Browser - HTML (Safari)
    Radio - No
    Games - Downloadable, incl. motion-based
    Colors - Black, White
    GPS - Yes, with A-GPS support
    Java - No
        MicroSIM card support only
        Scratch-resistant glass back panel
        Active noise cancellation with dedicated mic
        Digital compass
        Google Maps
        Audio/video player and editor
        Voice command/dial
        TV-out
Battery: Standard battery, Li-Po 1420mAh
    Stand-by - Up to 300 h (2G) / Up to 300 h (3G)
    Talk time - Up to 14 h (2G) / Up to 7 h (3G)
    Music play - Up to 40 h
                                                                                                                          [Sumber: GSM Arena]

Harga termasuk VVIP jailbreak package adalah RM2,849.00 untuk 16GB dan RM3,249.00 untuk 32GB.

Entah bilalah agaknya aku boleh dapat iPhone 4 ni.  Tapi aku dengar-dengar iPhone 5 baru saja dilancarkan di Jepun...

1 comment: