Tuesday, November 30, 2010

Kenduri Kawin

Di hujung-hujung tahun begini ramai keluarga, jiran dan kawan yang mengadakan majlis kenduri. Tak kesahlah sama ada kenduri kawin anak, cucu ataupun sendiri kawin; ataupun kenduri berkhatan; atau kenduri kesyukuran dan yang sewaktu dengannya. Aku sendiri saban minggu mendapat undangan, sama ada dari dekat mahupun jauh.

Saiful Azril dan isteri di atas singgahsana
Pada hari Sabtu yang lepas, aku berkesempatan hadir ke majlis kenduri kawin kawan sefakulti yang diadakan di Ipoh. Saiful Azril adalah pensyarah baru dari Jabatan Sains Aktuari. Majlis perkahwinan beliau diadakan di Dewan Bandaraya Ipoh (Town Hall).

Walaupun majlis tersebut diadakan pada hari Sabtu, aku telah ke sana pada petang Jumaat lagi. Menginap di Hotel Regalodge Ipoh selepas mendapati kesemua hotel yang terkemuka di Ipoh telah penuh. Setelah memperkenalkan diri sebagai kakitangan kerajaan, aku diberikan diskaun tetapi tiada sarapan pagi. Ahh, tak kesahlah...bukan bagus sangatpun sarapan di hotel tu. Banyak kedai makan di sekitar Ipoh yang boleh dipilih.

Selepas check-in, aku bercadang untuk bersiar-siar di bandar Ipoh, dan singgah di mana-mana ada pasar malam. Aku diberitahu oleh salah seorang staf hotel, ada satu pasar malam berhampiran Stadium Ipoh. Bila dilihat dalam GPS telefonku, jaraknya dengan hotel kira-kira 3.5 km saja. Rasanya tak jauh sangat kan? Jadi, aku mengambil keputusan untuk jalan kaki je. Rupa-rupanya aku tersalah tanggapan, 3.5 km sebenarnya agak jauh. Lebih malang lagi, tidak nampakpun tanda-tanda ada pasar malam di situ. Terpaksalah aku menapak balik dalam jarak yang sama selepas tidak ada sebuah teksi pun yang melintas.

Sempat singgah di warung depan padang Majlis Bandaraya Ipoh untuk makan malam. Di sini aku duduk di sebuah warung yang menyediakan udang galah dengan harga yang agak murah dan boleh tahan sedapnya. Nasi goreng udang galah hanyalah RM5.00 saja. Tiga ekor udang galah yang sedang saiznya. Sesiapa yang ke Ipoh bolehlah cuba.

Daisy
Pada pagi Sabtu aku sempat berjalan-jalan di pasar Ipoh. Di sana aku sempat beli beberapa pasu bunga daisy dengan harga hanya RM8 sepasu. Kemudian singgah di warung mamak untuk menikmati tose dan teh tarik.

Semasa balik ke hotel aku cuba mintak untuk "late check-out". Dengan sombongnya seorang staf perempuan yang agak berisi kat front desk di situ menjawab, "Di sini tidak ada late check-out!". Huh... bagusnya bahasa...

Jam 12, semasa check-out aku telah diberikan bil tanpa diskaun walaupun aku tidak disediakan sarapan. Ni yang aku angin ni...dahla sombong nak mampus, cakap lain buat lain. Lepas aku bising, barulah dia orang buat bil baru. Jadi, aku nasihatkan kawan-kawan yang pergi ke Ipoh, mungkin boleh cari hotel lain yang bersepah untuk menginap.
Tarian Melayu

Majlis perkahwinan Saiful Azril agak meriah dengan persembahan silat dan tarian. Makanan pun sedap.  Terima kasih Saiful. Kuucapkan selamat berbahagia hingga ke akhir hayat.

Pulang ke Shah Alam kira-kira jam 3.15 petang dalam hujan yang agak lebat di sepanjang perjalanan...

4 comments:

  1. salam..boleh dpt kontek no. or email pengantin tu x? nk survey utk majlis kat dewan tu gak..

    ReplyDelete
  2. salam...no problem...

    Saiful Azril Ishak: sazril@tmsk.uitm.edu.my

    ReplyDelete
  3. terima kasih PM Khalil sebab datang kenduri saya..:)

    ReplyDelete
  4. no problem...semoga berbahagia ke akhir hayat...

    ReplyDelete